Mentoring jako moje další cesta

18.09.2024

Dnes se chci podělit o pár myšlenek k vzdělávání, o různých přístupech a hlavně o mentoringu. Co se vůbec pod slovem mentoring skrývá? Proč jsem si ho zvolila pro svou další cestu.

V současnosti používáme mnoho označení pro lidi pracující s ostatními. V pilates se nejčastěji setkáváme s názvem lektor/instruktor. Lektorem je člověk s odbornými znalostmi a praktickými zkušenostmi, které předává dál lidem. Ideálně zajímavou a srozumitelnou formou. Právě lektoři pilates – ti začínající i pokročilí patří k většině mých klientů, které provázím.

Jsem z učitelské rodiny, vyrůstala jsem v prostředí obklopena pedagogy. Tyto geny jsem zdědila, stejně jako schopnost metodicky vysvětlit a naučit pohyb někoho jiného. To vše mi je vlastní. Není proto divu, že jsem po ukončení své profesionální baletní kariéry vystudovala právě taneční pedagogiku. 

Sama jsem prošla rukama mnoha pedagogů, choreografů, školitelů a mentorů. Potkala jsem se s různými přístupy – od těch motivujících a podporujících (těch bylo méně) až po ty arogantní, ponižující, nátlakové. Všechno byla zkušenost, díky které jsem si ujasnila a následně ukotvila to, jakým způsobem chci já osobně působit na druhé. Vybrala jsem si mentorský přístup, tj. být rádcem a oporou.

Kdo je tedy mentor?

Mentorem bývá obvykle zkušenější člověk, který provází mladšího či méně zkušeného svěřence. Jeho hlavním úkolem je pomáhat mu lépe poznat sebe sama, prohloubit své schopnosti a rozvinout svůj potenciál. Můžeme si jej představit jako prototyp moudrého přítele, ochránce a učitele, který pomáhá překonat překážky na cestě. 

Mám schopnost druhé inspirovat, motivovat je i nadchnout. Provázet svého klienta na cestě za jeho cílem, aniž bych se snažila vtisknout mu mou vizi. Schopnost vcítit se do druhého mi pomáhá poznat osobnost druhé osoby, její potřeby, bloky i talenty. Ostatním ukazuji a otevírám jejich potenciál a podporuji je v hledání jejich vlastní cesty a autenticity. Provázím je na této cestě laskavě, přátelsky, s empatií a pokorou. Ta je pro mentoring nesmírně důležitá. Z vlastních zkušeností vím, že pokud má mentor/lektor/pedagog během své činnosti tendence vynucovat si autoritu a respekt srážením druhých či strašením a nevnímá jejich potřeby, nebude nikdy dobrým mentorem. A to bez ohledu na svou kvalifikaci, znalosti a úspěchy.

Největším úspěchem lektora je, když není potřebný, ale žádaný.

Základem je pro mě práce s tělem. Ať už se jedná o lektorky pilates, které se chtějí zdokonalit, umět precizně provést cviky nebo se naučit do nich své klienty navést, či o klienty, které trápí chronické bolesti. Každý z nich s sebou nese svůj příběh vepsaný v těle, v jednotlivých pohybech, kterých si dotyčný mnohdy ani není vědom. Často se mi stává, že když pozoruji při cvičení pohyb, naslouchám příběhu těla, který pak převyprávím člověku nacházejícím se v něm. Důležité je pro mě nejen správné provedení cviků, ale také pochopení podstaty správného pohybu. Už dávno jsem přestala skládat sestavy cviků k univerzálnímu použití. Poslouchám tělo klienta a vybírám právě ta cvičení, která jsou aktuálně nejvhodnější. Postupně společně rozpouštíme zaběhané řetězení pohybů, které je nevhodné a způsobuje bolest, a propisujeme novou, zdravou cestu. Největší odměnou mi pak je, když na konci slyším: "Děkuji, právě tohle jsem dneska potřeboval/a."

Není to vždy o cvičení. Občas stačí odložit mentální zátěž, a tím docílit lehkosti pohybu. Lehkosti bytí...

Budování kariéry lektora pilates však obnáší mnoho různých aspektů a výzev. S postupem času se lektorům otevírají nové možnosti, například vedení vlastního studia. K práci s klientem rázem přibývá řešení řady provozních a komunikačních záležitostí. Z úrovně lektor a klient/i se rázem dostáváme na pozici vedoucího, který má pod sebou další lektory, řeší i situace v rámci týmu lektorů, stejně jako komunikaci s klienty. Zde vycházím z mnoha svých osobních zkušeností, které jsem získala při založení a vedení vlastního pohybového studia, stejně jako z absolvovaných seminářů týkajících se typologie osobnost a jejich sociálních interakcí a schopnosti vlastního vhledu. I za mnou je mnoho situací, které nebylo jednoduché zvládnout a také chyb, které si zpětně uvědomuji.

Těší mě, když mohu sledovat, jak se lektoři pilates posunují nejen ve svých dovednostech, ale také ve vnímání sebe sama, svého těla i klientů, kteří k nim přicházejí. Někdy totiž stačí drobně pozměnit úhel pohledu a náhle přijde pochopení problematické situace. Díky tomu se pohyb stává lehčím.

Záleží totiž především na zdokonalování celku. Zatímco se snažím prospět celku, aniž bych usilovala o vavříny vítězů, vnímám, že ke mně přichází úcta, respekt a loajalita od lidí okolo mne. Trvalý odkaz je pro mě to nejdůležitější ocenění.

Lidé si nebudou pamatovat co jsme říkali, ale jak se s námi cítili.